Het moet geld opleveren, of in elk geval waarde toevoegen anders doen we het niet toch? Als ik zou willen dat jij meer bewust wordt van de meerwaarde van bewustzijn, moet ik ervoor zorgen dat jij inziet welke waarde bewustzijn heeft.
Als ik me richt op de zakelijke markt, kan ik een voorbeeld geven. Werkgevers en leidinggevenden hebben in sommige gevallen moeite met een paar medewerkers binnen de organisatie. Die medewerkers doen niet wat er wordt gevraagd of presteren niet zoals er wordt verwacht. Dit kan zomaar maanden en zelfs jaren aanhouden. Als ik dan vraag wat die situatie betekend, ontketenend dat vaak boosheid, ergernis of frustratie. Als ik dan vraag of ze het probleem zouden willen oplossen komt er een Ja….maar…. antwoord. Ze gaan een poging doen mij te overtuigen dat het niet opgelost kan worden, ze hebben tenslotte alles al geprobeerd.
Dat willen overtuigen van mij gebeurd, omdat ze er zelf van overtuigd zijn.
Mijn oplossing in een situatie als deze is gerede twijfel brengen, zodat de overtuiging getoetst kan worden door de persoon die de overtuiging heeft. Ik doe dat omdat een overtuiging vaak ontstaat vanuit een gevoel van onmacht. Mijn vraag zou zijn aan de persoon die met de negatieve gevoelens loopt: Als die ander zich meer bewust zou zijn van wat hij /zij doet, zou het voor jou dan makkelijker worden? Zou hij of zijn dan bijvoorbeeld het gedrag veranderen?
Dan is het even stil…soms volgt er soms opnieuw een uitleg wat er allemaal niet aan de hand is. Wat ik dan doe is de vraag herhalen, totdat de vraag werkelijk binnen dingt. Als de vraag werkelijk binnen dringt, denkt de persoon er even over na. Het antwoord is altijd ja. Als de ander zich meer bewust zou zijn van: Het eigen gedrag / kennisniveau / manier van handelen / rol / etc binnen het bedrijf of ga zo maar door, dan zou het kunnen veranderen.
Als het veranderd, zou het bedrijf daar dan belang bij hebben? Het antwoord is dan altijd ja. Als ik dan vraag: Als jij je bewust zou zijn dat het aannemelijk is dat het voorval op te lossen is door de ander meer bewust te maken, zou je die oplossing dan gebruiken? Dan zegt de ander ja.
Mijn vraag is dan, heeft bewustzijn dan waarde?
“Iets is pas een probleem voor jou, als JIJ niet weet wat je kunt doen.”
Verhogen van bewustzijn heeft waarde, omdat alle mensen in essentie willen helpen iets succesvol te maken, Wat in de weg zit is bijvoorbeeld een geloof een overtuigingen of een gevoel. Mijn vraag aan jou is, zou je willen onderzoeken of verhogen van bewustzijn voor jou waarde heeft? Realiseer je hierbij dat het geen wat jou tegen houdt, hetzelfde is als bij je medewerker. Je gelooft het niet, je bent overtuigd van niet, je ziet het niet. Realiseer je ook dat jij het niet ziet, wat niet betekend dat het er niet is. Het betekend dat jij het niet ziet!
Het bewustzijn heeft effect in veel meer zakelijke aspecten: Denk hierbij aan bewustzijn van: Klantbehoefte, Marketing, Marktwerking, Persoonlijke ontwikkeling van medewerkers, bewustzijn van eigen visie etc.
Wij als mens hebben een bewustzijn, maar zijn niet geschoold in wat dat bewustzijn is, en hoe we ermee omgaan. Toch is het een van de sterkste onderscheiden kenmerken van de mens. Juist dat bewust zijn maakt het verschil!
Martin Goedknegt
ZELFbewustzijn als LIFE & RELATIECOACH, PRIVE EN ZAKELIJK