Burn-out

Wil jij dat het anders wordt?

Jezelf bewust worden maakt het verschil

Burn-out

Jaren achter elkaar is er eigenlijk helemaal niets aan de hand. Het gaat allemaal best lekker. enige tijd geleden in je leven aan kinderen begonnen of al jaren lekker single. Je werk is best lekker op de rit of de laatste tijd een drama. Je carrière loopt eigenlijk prima, of het irriteert je mateloos dat het niet loopt zoals je zou willen. Je maakt lekker succes, of je bent daar niet zo mee bezig, het is allemaal wel even prima zo!

Dan, alsof het uit het niets komt, zit je ineens thuis kun je niet meer concentreren. Je bent moe wat sneller emotioneel en kan jezelf nog slecht motiveren. Beetje onwerkelijk met wat er met je aan de hand is, zelf vindt je het nog wel meevallen maar aan de hand van wat andere tegen je zeggen, ben je toch maar een beetje gaan googlen. Voor je het weet zit je deze tekst te lezen, een Burn-out. Ik als burn-out coach hoor dit soort verhalen met grote regelmaat.

De ontkenning van de burn-out

Wellicht ontken je ergens onbewust nog dat jij in ene burn-out zou zitten. Onzin dat jij dat hebt, het gaat gewoon even niet zo lekker, dat is alles. Je meldt je ziek, gaat met lichte tegenzin een paar dagen rust nemen. Je kan tenslotte de klanten en collega’s niet alleen laten. Al snel ga je weer aan de gang, je bent uitgerust nu gaat het wel weer, denk je. Eenmaal terug op het werk loopt het best lekker, de eerste uren. enige dagen later ervaar je concentratieproblemen, het is allemaal te veel, je krijgt het niet op orde. Je zet toch nog even door, het is namelijk allemaal belangrijk.

Je voelt je alleen steeds meer moedeloos en machteloos en raakt geirriteerd om wat de andere doen. Andere mensen geven aan dat het niet lekker loopt, maar zelf geef je aan dat als zij het nou eens anders gaan doen, het met jou wel goed komt. De conflicten lopen langzaam op op en in het ergste geval stuurt je werkgever je naar huis.

Eenmaal thuis is het nog onwerkelijk, je praat erover met je partner en wat vrienden en al snel komt de term burn-out naar boven. Burn-out of overspannen? Dat is voor wappie’s doe ff normaal!

Verstoord ritme

Het lukt je niet echt om een ritme te vinden, de nachtrust verloopt anders en je hoort de term burn-out vaker en ga je op onderzoek uit. Als je dan het e.e.a. gaat lezen komt er toch wel wat herkenning, sommige kenmerken hebben best wel veel overeenkomsten. Je gaat op advies toch ook even naar de huisarts, je bent al gewend aan de term, maar zoekt nog bevestiging dat dit jo niet treft. En ja de huisarts geeft aan dat dat best wel zou kunnen dat jij een burn-out hebt.  Het advies: Neem eerst eens 14 dagen rust, dan zien we wel en in de tussentijd een bloedonderzoekje. Na 14 dagen ben je nog moeier als ervoor en het bloed is prima. De diagnose is daar, een burn-out, jij een wappie?

Onbegrip

Je snapt niet wat er aan de hand is en zoekt op internet verder. Al snel vind je meer en meer wat je herkend, en realiseer je je dat je iets moet gaan doen. Eerst probeer je het allemaal zelf, en dan op een gegeven moment, wellicht toch maar eens zoeken naar een coach die met een burn-out kan helpen. Je zoekt op internet, vraagt wat om je heen en  je gaat uiteindelijk in gesprek met iemand die kennis van zaken heeft. Langzaam maar zeker dringt het door, je bent hier niet zomaar vanaf. Onderzoek wijst uit dat mensen gemiddeld 265 dagen in een burn-out herstel duur zitten! Maar dat gaat jou niet gebeuren natuurlijk, jij zet alles op alles om weer aan de bak te komen, je mag dan wellicht nu even een wappie zijn, maar dat ben jij niet zo lang natuurlijk.

Mijn ervaring

Zelf heb ik ook een burn-out gehad, en bij mij volgde er een depressie, wat voor mij hele andere ziektebeelden met zich meebracht. Een burn-out is in mijn ogen voornamelijk vermoeidheid (geen energie meer hebben) omdat je energie verliest, en daarvanuit meer met gevoelens en emoties te maken krijgen wat het allemaal wat zichtbaarder maakt. Een depressie is in mijn beleving de vermoeidheid en de emoties, maar in een overtreffende trap en aanvullend komt daar bij dat je geen grip meer hebt op je eigen handelen.

Mijn ervaring met burn-outs is dat mensen eerst in de ontkenning zitten, dan langzaam naar acceptatie gaan, zich gaan oriënteren, hulp zoeken, dan eigenlijk nog steeds niet echt weten wat er nu eigenlijk aan de hand is, en wat de impact eigenlijk is. Tijdens de gesprekken met de burn-out coach of psycholoog liggen in eerste instantie de verwachtingen hoog. Langzaam maar zeker wordt dan duidelijk dat het allemaal meer tijd gaat vragen als gedacht, en komt er uit onverwachte hoek toch het e.e.a. naar boven.

De aanpak

Ikzelf hou ervan om stappen te maken, ik zit er Rotterdams in, en doorgaans komen er in dit soort gesprekken steeds meer dingen naar boven waar jij helemaal geen weet van hebt. Je hebt een prima jeugd gehad, een prima relatie en eigenlijk geen echte werkdruk. Althans dit ga je waarschijnlijk zeggen bij aanvang van het gesprek :).

Al snel echter wordt duidelijk dat je eigenlijk helemaal geen weet te hebt van hoe het met je gaat. Dat is logisch want in ons leven leren we niet hoe we zelf kunnen weten hoe het met ons gaat. We leren waar Groningen ligt of Maastricht, maar wie leert je wat eigenwaarde, zelfbeeld of gevoel is?

Je hebt nooit geleerd hoe mensen in elkaar zitten. Niet vanuit het ouderlijkhuis en niet op school. Eigenlijk heb je altijd maar wat gedaan, en tot op heden is dat genoeg geweest. Nu echter mis je de kennis om je burn-out behandeling aan te gaan. En als je het al zelf doet is de kans vrij grot dat er herhaling optreedt.

Samen

Als je dan in gesprek gaat, komen er vaak al snel dingen boven water. In de gesprekken ga je steeds meer begrijpen van hoe je als mens in elkaar zit, en krijg je zicht op wat wellicht de aanleiding is van de situatie waar jij nu inzit. Als het kan betrek ik ook de partner en/of de werkgever van de cliënt in het gesprek, zodat je samen stappen kunt gaan maken.

Omdat ik zelf veel ervaring heb (full time coach), en mij ontwikkeld heb in deze hoek, kunnen de processen kort zijn omdat ik snel ‘to the point’ kom. De situatie vormen we om naar een levensles en je gaat waarde toekennen aan wat je leert. Daar heb je de rest van je leven iets aan. Je zelfbewustzijn neemt toe, je begrijpt meer van jezelf en van andere, leert waar het vandaan komt en zal als vanzelf in de toekomst anders met jouw leven omgaan.

Jij bent uniek, maar ook mens.

Elk mens is authentiek, zo is ook elke ervaring en impact op elk mens uniek. Door de vele mensen die ik geholpen heb (>1000) zie ik dat in al die authenticiteit, overeenkomsten zitten. Jij bent authentiek in wie je bent, maar als mens ben je in mijn ogen niet zo heel anders als al die andere. Om uit een burn-out te komen helpen een aantal standaard inzichten en acties die vaak kunnen helpen.

Dat start in mijn beleving met besef, weten waar je mee te dealen hebt en waarom dit zo is. Wat een burn-out eigenlijk is, hoe het is ontstaan, hoe een mens in elkaar zit, en waarom jij met een burn-out te maken krijgt.

neem gerust contact op als je vragen hebt! Je kunt als prive persoon bij mij terecht, maar eventueel ook via het bedrijf waar je werkt.

Martin

Zelfbewustzijn life en relatiecoach

Meer van mensen weten? Lees mijn blog of google eens op het woord zelfbewustzijn. Je kunt ook eens zoeken naar een burn-out test.

Twijfel je nog? Lees dan de google reviews! Of neem even contact met mij op.

zelfbewustzijn
Social Beoordelingen
4.9
Gebaseerd op 74 beoordelingen

Uit de cirkel komen

We maken als mens veel mee in ons leven. De één heftige dingen de ander iets minder heftige dingen. Een burn-out is daar soms een onderdeel van. Soms is het lastig het voor jezelf op de rit te krijgen. Een goede richting hebben helpt dan, maar hoe?

Zorg dat je niets mist, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en ontvang altijd mijn nieuwste blog posts

Volg mij op social media

“Elke verandering die jij ondergaat, geeft je meer om te kunnen genieten van je leven. Wat je moet leren, is de waarde van de ervaring te zien.”

“Het is moeilijker de juiste vraag te stellen, dan het goede antwoord te geven.”

“Tijd lost niets op, het voorkomt dat je iets onthoudt”

“De kracht van de wil, gevoed door het voorstellingsvermogen maakt elk doel realiseerbaar”